Črpalke poleg "običajnega" 95-oktanskega bencina in standardnega dizla ponujajo tudi tako imenovani premium različici goriv. Imata višjo ceno, ponudniki pa med prednostmi navajajo nižjo porabo. Ali je premium gorivo res boljše od navadnega, smo vprašali strokovnjaka.
Med točenjem goriva na bencinski črpalki ste zagotovo že kdaj opazili, da lahko izbirate med običajnim in premium gorivom. Pa veste, kakšna je razlika med njima? Je dražje premium gorivo tudi bolj kakovostno in učinkovito?
Vprašali smo strokovnjaka, doc. dr. Urbana Žvara Baškoviča, ki se na Fakulteti za strojništvo Univerze v Ljubljani raziskovalno ukvarja z motorji na notranje zgorevanje in elektromobilnostjo.
"Da bi lahko odgovorili na to vprašanje, moramo najprej razjasniti, kaj sploh razumemo kot 'premium' goriva," je poudaril. V Sloveniji z izrazom premium bencinska goriva načeloma označujemo bencin z višjim oktanskim številom, za premium dizelska goriva pa velja, da imajo od 'navadnih' nekoliko drugačne kemijske lastnosti, vendar niso nujno opremljena z natančnimi tehničnimi oznakami – prepoznamo jih po marketinških imenih.
So boljša?
Odgovor na vprašanje, ali so premium goriva dejansko boljša, ni enoznačen, opozarja Žvar Baškovič.
"Če uporabnik ocenjuje gorivo po vidikih, kot so nižja poraba, višja moč motorja ali tišje delovanje motorja pri nizkih temperaturah, lahko premium goriva v določenih vozilih dejansko nudijo prednosti. A te koristi niso splošne," je poudaril.
Medtem ko določeni motorji svoje delovanje lahko prilagodijo (boljšim) lastnostim goriv, večina osebnih vozil uporablja motorje, pri katerih te lastnosti ne igrajo velike vloge. Kljub temu raziskovalec ne izključuje verjetnosti, da premium goriva na določen način prispevajo k izboljšanemu delovanju motorjev z notranjem zgorevanjem.
"Kot dva primera smiselne uporabe goriv se lahko navede uporabo dizelskega goriva v izjemno mrzlih pogojih, pod minus 30 stopinj Celzija, in uporabo visokooktanskih bencinskih goriv pri športnih avtomobilih s sistemi aktivnega prilagajanja delovanja motorja lastnostim goriva," je še nanizal in dodal: "To ni vedno relevantno za povprečnega kupca goriv na bencinskih črpalkah."
Premim se pozna tudi na denarnici
Premium goriva so seveda dražja od običajnih. Podatki ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE) o cenah naftnih derivatov za prvo četrtletje 2025 kažejo, da je bilo treba za liter 95-oktanskega bencina povprečno odšteti 1,53 evra, medtem ko je liter 98-oktanskega bencina stal 1,75 evra (podatkov o ceni 100-oktanskega bencina MOPE ni objavilo).
Podobna razlika je tudi pri dizlu. Za liter standardnega dizelskega goriva je bilo treba odšteti 1,59 evra, medtem ko je liter premium dizla stal 1,78 evra.
Kako bi se cena poznala pri 50-litrskem rezervoarju? Poln rezervoar premium dizelskega goriva bi bil od običajnega dražji 9,5 evra, rezervoar premium bencina pa 11 evrov.
Kaj točno je drugače?
In na kakšen način so premium goriva drugačna od običajnih? Strokovnjaki ob primerjavi upoštevajo več lastnosti, ki vplivajo na potek zgorevanja, moč motorja in porabo goriva. Običajno se pri primerjavi zanašajo na dva parametra: kurilno vrednost goriva ter oktansko oziroma cetansko število.
Kurilna vrednost pove, koliko kemične energije je shranjene v gorivu in se ob zgorevanju sprosti v obliki toplote, ki se nato pretvori v mehansko delo. Višja kurilna vrednost pomeni več sproščene toplote in s tem večjo potencialno moč motorja.
Oktansko število pri bencinu oziroma cetansko število pri dizlu pa razkrije, do kolikšne mere je gorivo odporno proti samovžigu oziroma dovzetno za samovžig. "Na splošno velja, da je pri obeh vrstah motorjev zaželeno čim višje ustrezno število," je pojasnil Žvar Baškovič.
Standardna in premium goriva se lahko razlikujejo ali po kurilni vrednosti ali pa po oktanskem oziroma cetanskem številu. Proizvajalci goriv razliko dosežejo z mešanjem različnih goriv, pri čemer morajo še vedno ostati znotraj dovoljenih standardov.
Primer: kako navadno postane premium
Pri bencinskih gorivih je ena od pogostih razlik v prisotnosti etanola, saj ima ta nižjo kurilno vrednost kot bencin, zato lahko njegova prisotnost zniža skupno kurilno vrednost. Če je etanol dodan le v standardno gorivo in ne tudi v premium različico, lahko slednja posledično dosega višjo kurilno vrednost.
Pri dizelskih gorivih se nekateri proizvajalci pri premium gorivih poslužujejo primešavanja biogoriva druge generacije, znanega kot HVO oziroma hidrogenizirano rastlinsko olje. HVO zaradi svoje sestave prispeva k višjemu cetanskemu številu goriva, medtem ko kurilna vrednost ostaja primerljiva s standardnim dizlom fosilnega izvora.
Obenem pa se tako bencinska kot dizelska goriva razlikujejo tudi v sestavi aditivov, ki jih proizvajalci dodajajo gorivom. Razvoj aditivov je običajno v domeni proizvajalcev goriv, ki lastnosti aditivov skrbno varujejo. Po trditvah proizvajalcev aditivi omogočajo izboljšanje določenih lastnosti goriv, kot so na primer primernost za delovanje pri nižjih temperaturah okolice, je povedal Žvar Boškovič.
Proizvajalci "skrivajo" študije
Ponudniki premium goriva pogosto oglašujejo kot boljša. Ali za to obstajajo tudi konkretni, znanstveno podprti dokazi? "V literaturi obstajajo študije, kjer so bila primerjana različna goriva z vidika fizikalnih in kemijskih lastnosti ter vpliva na delovanje motorjev z notranjim zgorevanjem vendar te študije niso neposredno prenosljive na goriva, ki jih trenutno na slovenskem trgu ponujajo proizvajalci," je pojasnil Žvar Baškovič.
Obenem je dodal, da proizvajalci goriv pri promociji svojih goriv pogosto uporabljajo študije, ki niso javno objavljene, in so zato rezultati težko preverljivi. Pri teh študija je sicer zelo pomembno, v kakšnih pogojih so bile izvajane ter kako so bili definirani opazovani parametri.
Prav tako so nekateri učinki premium goriv na delovanje motorjev težje merljivi in jih je zato težko zanesljivo preveriti.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje